актус







ѕро св≥т колючих рослин створено силу-силенну вс≥л¤ких легенд. ¬они, зокрема, повТ¤зан≥ з т≥Їю величезною роллю, ¤ку з давн≥х-давен в≥д≥гравали кактуси в житт≥ р≥зних ≥нд≥анських племен, з њхн≥ми чудовими властивост¤ми.

Ћюди обожнювали кактуси, вклон¤лись њм. Ѕагато вид≥в ≥ дос≥ мають назви, що п≥дкреслюють њхнЇ "божественне" походженн¤: теонохтл≥ - "св¤щенна опунц≥¤", що даЇ њстивн≥ плоди, теоком≥тль - "св¤щенний велетень", "св¤щенна сковорода" Ц найб≥льший серед кул¤стих кактус≥в, теонанакатль - "св¤щенний гриб". ќтож до багатьох назв кактус≥в додавали слово "тео" Ц божественний.

«а давньою легендою, на честь одного з цих св¤щенних кактус≥в Ц теонохтл≥, сучасна столиц¤ ћексики ћех≥ко називалась “енохт≥тлан Ц м≥сто св¤щенного сон¤чного кактуса.

Ћегенда розпов≥даЇ, що за сивоњ давнини, коли орди коч≥вник≥в потрапили до чудовоњ крањни племен≥ тальтек≥в, найстар≥ший жрець запросив до себе у в≥івам вожд≥в племен ≥ наказав њм шукати м≥сце дл¤ поселенн¤ всього народу: там, де орел з гадюкою в дзьоб≥ сидить на скел≥, вкрит≥й кактусами.

ѕ≥сл¤ довгих пошук≥в вождь “ексхоко знайшов те м≥сце б≥л¤ озера, ¤ке й було названо його ≥мТ¤м ≥ де тепер знаходитьс¤ ћех≥ко. як в≥домо на мексиканському герб≥ викарбуван≥ орел, кактус, зм≥¤, скел¤ ≥ вода.

"—в¤щенному" теонохтл≥ у ћексиц≥ був присв¤чений храм, де йому вклон¤лис¤. «а царюванн¤ ћонтезуми ≤ в≥домий храм де вшановували кактус гуњцнагуак, гостр≥ й довг≥ голки ¤кого, використовували в жертовних обр¤дах. ’рам був, ¤к мовл¤ть перекази, в сам≥й столиц≥. ” храм≥ було спец≥альне прим≥щенн¤ дл¤ культових кривавих обр¤д≥в. –аб≥в, що провинилис¤, або злочинц≥в, засуджених до страти на кактус≥, живими клакли на голки й виймали серце. “ак≥ "вистави" проводились жерц¤ми дл¤ зал¤куванн¤ населенн¤.

«а бога вважали й кактус пейотль Ц багатий на алкалоњди р≥дк≥сний ех≥нокактус лофофора ¬≥ль¤мса (Lophophora williamsii), с≥к ¤кого м≥стить наркотики й "маг≥чно" впливаЇ не т≥льки на того, хто його куштував, а й на тих, хто стежив за ними.

” де¤ких племен було нав≥ть св¤то, присв¤чене цьому кактусу. …ого влаштовували на честь шукач≥в ц≥Їњ рослини, що вертались з походу з пейотлем. ” жовтн≥, коли цв≥те лофофора та маЇ найб≥льший вм≥ст алкалоњд≥в, за нею в≥дправл¤ли пейотерос Ц воњн≥в, ¤ким було дозволено збирати цей с≥к. ѕейотерос над¤гали на себе спец≥альний ритуальний од¤г, озброювались ритуальними луками та стр≥лами. ¬≥д того м≥сц¤, де знаходили пейоту, сл≥д було пустити стр≥ли на вс≥ чотири сторони св≥ту, щоб зн¤ти "чаклунство олен¤", з≥ сл≥ду ¤кого, за у¤вленн¤ми ≥нд≥анц≥в, утворивс¤ цей кактус.

ѕейотерос зр≥зували т≥льки верх≥вки пейоти (лофофори), дл¤ того, щоб в≥н знову "народив" соб≥ под≥бних. ѕоверненн¤ пейотерос перетворювалось на справжнЇ св¤то. ¬с≥ напивались чар≥вного соку, танцювали й сп≥вали.

Ќѕейотль вживали жерц≥ дл¤ пророкувань: людина, св≥дом≥сть ¤коњ була потьмарена правила за оракула. ќдне ≥з племен використовувало цей кактус при л≥куванн≥ укус≥в зм≥й ≥ скорп≥он≥в, ≥нше племТ¤ застосовувало його при невролог≥чних бол¤х, ще ≥нше племТ¤ зал≥ковувало рани ≥ дезиф≥кувало садини ≥ подр¤пини цим же кактусом, висушеним ≥ розтертим у порошок. Ћофофорою л≥кували спазми ≥ судоми, спин¤ли кровотеч≥. ѓњ застосовували при кишечних ≥ шк≥рних захворюванн¤х, при грип≥ ≥ запален≥ легень, а також при туберкульоз≥, проти ¤кого вона вважаЇтьс¤ специф≥чним л≥карством у вс≥х ≥нд≥йських племен.

” багатьох племен лофофора ≥ зараз служить предметом поклон≥нн¤ ≥ культу, ≥ з нею повТ¤заний ц≥лий р¤д забобон≥в ≥ ц≥кавих звичањв. Ќаприклад, наштовхнувшись на лофофору, з нею обовТ¤зково потр≥бно прив≥татись, щоб вона не образилас¤ ≥ не в≥д≥мстила в майбутньому ¤кою-небудь б≥дою.

÷≥кавий той факт, що ≥нд≥йц≥, ¤к≥ проживали в пом≥рних районах “ехасу (—Ўј), де зими дуже сувор≥ дл¤ лофофори, виписували њњ по пошт≥ ≥з м≥ст, де њњ багато росте, наприклад, ≥з низин –≥о-√ранде. јле, не дивл¤чись на цю можлив≥сть, все ж таки кожен чолов≥к в≥дправл¤Їтьс¤ на поповненн¤ запас≥в самост≥йно, вважаючи це не лише ц≥кавим, а й необх≥дним дл¤ свого духовного житт¤.

ѕравила ≥ обр¤ди при збиранн≥ дуже р≥зноман≥тн≥, але одне залишаЇтьс¤ незм≥нним у вс≥х випадках: вважаЇтьс¤, що лофофора не дастьс¤ в руки людин≥ з нечистою сов≥стю, вона просто "не покаже себе", ¤к розпов≥дають збирач≥.

ќдин ≥з автор≥в, що писав про лофофору ≥ сам њњ збирав, найшов по¤сненн¤ забобон≥в: лофофору дуже важко пом≥тити серед камен≥в, де вона росте. ¬≥н розпов≥даЇ:.."часто ¤ довго сто¤в на одному м≥сц≥, уважно розгл¤даючи оточуюче кам≥нн¤ ≥ землю, але...н≥чого не бачив. ≤ раптом в мене наче оч≥ про¤снились: там, де не видно було н≥чого, окр≥м кам≥нн¤, ¤ раптом пом≥тив дек≥лька лофофор. ќдного разу ¤ знайшов таким же чином тринадц¤ть штук нараз, але коли ¤ прив≥в на це м≥сце товариша, в≥н теж н≥чого не побачив. ѕравда в≥н так ≥ не "прозр≥в" до к≥нц¤, нав≥ть коли ¤ його нагинав над кактусами".

"“аЇмнич≥ сили" пейотл¤ використовували нав≥ть Ївропейц≥ (та потай використовують ≥ тепер): у паризьких н≥чних барах продавали його легков≥рним, що прагнули стати ¤сновидц¤ми.

—учасн≥ вчен≥ розгадали таЇмницю пейотл¤. ¬они знайшли в ньому алкалоњди Ц мескал≥н та лофофорин, що д≥ють на центральну нервову систему. ќсновна речовина Ц мескал≥н, спричин¤Ї втрату в≥дчутт¤ часу, кольоров≥ та звуков≥ галюцинац≥њ у вигл¤д≥ ¤скравих спалах≥в та панорам, ¤к≥ зм≥нюють кол≥р ≥ людина при цьому чуЇ чар≥вн≥ звуки.



≤стор≥њ, легенди

Ќа головну


Hosted by uCoz